Onze geschiedenis

RAC Amsterdam is waar Stichting Auto Sportief uit is ontstaan. Men zag in 1975 het financieel niet zitten om naast de vele kaartleesritten die men organiseerde ook andere takken van autosport te gaan opzetten. Het vrijwilligerswerk kost nu eenmaal veel niet vergoede inspanning van de leden en het opzetten van andere evenementen zou een te grote druk op die leden en de financiële middelen van de vereniging leggen. Toch wilden een aantal bestuursleden de uitdaging aangaan om naast RAC Amsterdam een algemene autosport stichting op te zetten om ook andere takken van onze mooie sport onder de aandacht van vele enthousiastelingen te brengen. Tevens werd een commissie officials opgezet om de helpende handjes tijdens die evenementen te vormen. Zo kon toen, en nu nog steeds, iedereen als deelnemer, official en als toeschouwer op zijn manier genieten van de autosport.

Op 23 maart 1976 is Stichting Auto Sportief opgericht door Jan Ploeger, Wim van Leeuwen en Han Tjan. Gelijk in het eerste jaar werd er een behendigheidswedstrijd georganiseerd. Het jaar erop werden de activiteiten al uitgebreid met toertochten. Wie kon toen vermoeden dat de “Ronde om de Zuiderzee” zou uitgroeien tot een evenement dat nu nog steeds op de kalender staat en elk jaar weer een startveld van 80 tot 100 deelnemers trekt? Inmiddels als een kaartleesrit voor (semi) klassieke auto’s, georganiseerd door Stichting de Wegkruisers.

De eerste rally die Stichting Auto sportief organiseerde dateert alweer uit 1979. De Amsterdam BP Rally was geboren. Vele vrijwilligers staken de handen uit de mouwen om deze editie te doen slagen. En dat lukte want in 1980 telde de rally al mee voor het Nederlands kampioenschap. De start op de Dam in hartje Amsterdam, de prachtige proef in het Amsterdamse Bos en een finish en de huldiging door de loco-burgemeester op het Leidseplein, meer Amsterdam kan het niet zijn! Velen die er de eerste edities bij waren hebben die beelden nog op hun netvlies staan. De deelname groeide door de jaren heen doordat de rally ging meetellen voor de Euro Cup Autorally. Vele internationale rijders wisten Amsterdam te vinden. Organiseren zat de bestuursleden in het bloed want naast de rally ontstond er een idee voor een rallysprint, tegenwoordig short rally genoemd. Wederom werd Amsterdam als wedstrijdgebied gekozen. Ditmaal werd het westelijk havengebied benut om op zondag een mooie wedstrijd neer te zetten. Grote namen uit de Nederlandse rallywereld kwamen op die eerste zondag in september hun auto testen na de zomerstop. Mooie drifts en de felle strijd om de overwinning waren voor het publiek een lust om naar te kijken.

In 2003 opperde de toenmalige voorzitter van de rallycommissie om na het stoppen met de Amsterdam BP-rally toch weer een rally te gaan houden. Het wedstrijdgebied werd Almere. Een stad waar veel mogelijk was. Industrieterreinen en mooie buitenproeven wisselden elkaar af en met hoofdsponsor LG wisten wij ons verzekerd van een betrouwbare financiële basis om een 2-daags evenement neer te zetten. Op zaterdag en zondag werd de rally verreden en op zondag kwamen de deelnemers aan de rallysprint ook hun kunsten vertonen. Dit zorgde natuurlijk voor een volle dag voor de deelnemers en de organisatie. Dit evenement heeft van 2004 tot 2009 bestaan en wij kijken terug op een mooie tijd waarin de stad Almere ons altijd verwelkomde. 

Ook de commissie officials liet geregeld van zich horen. Al sinds de oprichting in 1976 zijn onze mensen bij vele rally’s in binnen- en buitenland actief als official. In de loop der jaren zijn de eisen die aan een official gesteld worden toegenomen. Doordat onze mensen elk jaar actief zijn en soms ook bijscholingen volgen zijn wij een graag geziene club zijn bij andere organisaties. Ook in het buitenland staan wij als officials langs het parcours.